Thursday, February 03, 2011

خلاص يا ريّس سيتم الأنتقال أن شاء الله من الفرعونيه الى الديموقراطيه

.
بقلم والدتي
*****
.
إيه ده يا ريّس..إيه ده يا ريّس..إيه ده يا ريّس
.
إيه اللي هبّبتوه إمبارح..إيه اللي عملتوه
.
إيه الهمجيه دي..إيه الوحشيه دي
.
يا راجل ده أنتوا اللي عملتوه امبارح
.
و الله العظيم أوحش و أشد قسوه تأثيرا علينا
.
من نكسة ٦٧
.
حد يا ريّس يعمل في ولاده اللي يدّعي
.
إنه يحبهم الفعله النكراء دي
.
و يتآمر عليهم المؤامره الحقيره دي
.
و يروّعهم بالطريقه الوحشيه دي
.
يا راجل أنت نسيت أنك في العقد التاسع
.
من عمرك و حتواجه رب كريم
.
.
بس على العموم أنا لي تفسير واحد
.
للسلوك ده هو أنه ربنا سبحانه و تعالى
.
لما بيغضب على عبده ما بيخلهوش ياخد
.
القرار الصح
.
.
المسئول اللي يحب مواطنينه يحاول يراضيهم
.
مُش زي حضرتك تفننت في تعذيب هالشباب الرائع
.
حضرتك تعرف أن حركة الشباب هذه كانت
.
مثار أعجاب العالم كله
.
كان حقهم عليك تروح لهم في ميدان التحرير
.
و تقعد معاهم و تحاورهم
.
و تاخدهم في حضنك
.
لأنهم شباب زي الورد
.
ما لهمش ذنب إلاّ انهم عايزين يعبروا
.
عن الألم و المعاناة اللي همه عايشينها
.
.
يا سيادة الرئيس أنا كنت في مصر
.
و رجعت قبل الأحداث بشويه
.
و كنت باقول لبناتي و صاحباتي
.
ـ و على فكره أنا من عشّاق مصرـ
.
إن مصر ما بقتش هي مصر اللي باعرفها
.
بقت حاجه تانيه كئيبه و أهلها في حالة
.
يأس و غضب شديد
.
فين الروح المصريه اللي أنا باعشقها
.
أختفت وراء الهموم و الشعور بالمهانه و الذل
.
اللي حضرة نظامك عيشتهم فيه
.
ده حضرتك كملت عليهم بالأنتخابات الأخيره
.
حد يعمل العمله الغبيه بالشكل ده
.
مع شعب عظيم و موهوب كالشعب المصري
.
ده حضرة نظامك أحتقر ذكائهم
.
و استعبطهم و احتقر انسانيتهم
.
ده إيه ده يا ريّس
.
ده أنت مرمغت كرامتهم في الأرض
.
و عملت فيهم أكتر من اللي بيعمله
.
الأسرائليين في الأراضي المحتله
.
.
بس أن شاء الله ربنا يهدي سرّكم
.
و أنا بانصحك أنك دايما تدعي ربنا
.
اللهم أرني الحق حقاً و أرزقني إتباعه
.
و أرني الباطل باطلاً و أرزقني إجتنابه
.
.

4 comments:

Question mark said...

تحياتي حنون وحدج مغبرة,بس باقول اذا طاح الجمل كثرت سجاجينة

Anonymous said...

الله يكتبلهم الي فيه الخير ان شاء الله

ali said...

مريت على كتابه حلوه تابعي لا توقفين يا العتيجه من وين يايبه الزغاله صارلي فتره مو سامعها من احد

Blog 3amty said...

راح الريٍس وراحت علومة

 
template by Purplecious